Minerały - makro i mikroelementy gwarantujące zdrowie

Minerały są niezmiernie ważnymi składnikami dla życia i prawidłowego funkcjonowania ludzkiego organizmu. Sole mineralne odpowiadają za szereg funkcji w ciele człowieka biorą udział w funkcjonowaniu wszystkich układów, wspierają odporność organizmu, a u dzieci zapewniają jego wzrost oraz rozwój. Jak wiadomo dieta powinna być zdrowa i zbilansowana oraz bogata w witaminy i składniki mineralne. Jednak gdy nie jesteśmy w stanie zadbać o prawidłową dietę powinniśmy dostarczyć makroelementy i mikroelementy w postaci suplementów diety.

  • nowość
ForMeds BICAPS MSM - 60 kapsułek ForMeds BICAPS MSM - 60 kapsułek
Producent: ForMeds
Cena: 17,49 zł
szt.
zobacz więcej

Czym są minerały - życiodajne składniki mineralne.

Pierwiastki które podczas mineralizacji ulegają spaleniu i przeobrażają się w popiół nazywamy składnikami mineralnymi. Oprócz tłuszczów, białek, węglowodanów i witamin to właśnie minerały są konieczne do tego aby organizm mógł odpowiednio funkcjonować, zarówno jaki i prawidłowo się rozwijać i rosnąć. Wszystkie minerały w ciele człowieka stanowią od 4 do 5% jego masy. W ciele człowieka rozmieszczone są nierównomiernie. Najwięcej minerałów magazynowanych jest w kościach i zębach, zaś najmniej znajduje się ich w tkance tłuszczowej oraz skórze. Sole mineralne dzielimy na makroelementy i mikroelementy. Podział ten zależny jest od ich dziennego zapotrzebowania i tego w jakich ilościach znajdują się w ciele człowieka. Aby organizm mógł funkcjonować właściwie - potrzebujemy 46 pierwiastków, natomiast do przeżycia konieczne jest dostarczanie aż 30 minerałów. Należy podkreślić to, pomimo iż stanowią one tylko około 4% masy ciała i nie dostarczają one energii, to z powodu ich braku hamowane są podstawowe funkcje życiowe. Składniki mineralne są związkami egzogennymi więc powinny być dostarczane do organizmu razem z wodą pitną i spożywanym przez nas pokarmem. Gdy z różnych względów nie jesteśmy w stanie dostarczyć prawidłowej dawki minerałów z pożywienia trzeba wspierać ich przyjmowanie w postaci suplementów diety.

Minerały w ciele człowieka.

Przyjmowane przez nas minerały w postaci związków organicznych i nieorganicznych po zjedzeniu, w przewodzie pokarmowym są zmieniane ze związków chemicznych na postać, która umożliwia im wchłonięcie się do krwi. Większość minerałów przyswajana jest w jelicie cienkim, natomiast mniejsza część w jelicie grubym i żołądku. We krwi składniki te istnieją w postaci jonowej i wiążą się z kwasami organicznymi, aminokwasami, białkami i osoczami po czym dostają się do wątroby, a stamtąd mogą być już transportowane do innych tkanek i narządów. Składniki mineralne w organizmie pozostają w równowadze dzięki temu, że regulowana jest ich wchłanialność do krwi, w razie potrzeb rezerwy są gromadzone lub uwalniane. Gdy spożywamy więcej minerałów niż potrzeba nam do codziennego funkcjonowania, wówczas gromadzony jest ich nadmiar lub są wydalane. W organizmie odkładane są one w głównej mierze w śledzionie i wątrobie, a usuwane wraz z kałem, moczem i potem.

Grupa minerałów należąca do makroelementów.

Do makroelementów w organizmie człowieka zalicza się te pierwiastki, które występują w większych ilościach i stanowią powyżej 0,01% masy jego ciała. Dobowe zapotrzebowanie na makrominerały przekracza 100 mg. Spośród tej grupy niezbędnych do odpowiedniego funkcjonowania minerałów można wyodrębnić: Magnez, Wapń, Sód, Potas, Chlor, Fosfor i Siarkę. Wszystkie z nich muszą być dostarczane wraz z pokarmem lub wodą, jednak gdy nie jesteśmy wstanie tego zrobić z pomocą przychodzą nam suplementy diety. Z pewnością znajdziesz każdy z wyżej wymienionych minerałów w postaci tabletek, kapsułek lub proszku w asortymencie naszego sklepu. Poniżej przedstawiamy rolę wybranych makroelementów.

Magnez to pierwiastek bardzo ważny dla naszego zdrowia, ponieważ przyczynia się on do prawidłowego funkcjonowania mięśni. Odpowiednia ilość tego składnika mineralnego w diecie pozwala na prawidłowe rozkurczanie się mięśni, oprócz tego pomaga regulować poziom Wapnia w organizmie, który z kolei wspomaga ich skurcz. Magnez razem z Wapniem tworzą więc świetną synergię zapewniając prawidłowe funkcjonowanie układu mięśniowego. Poza tym bierze on udział w procesach zachodzących w układzie krążenia i nerwowym, może przyczyniać się do zmniejszenia ryzyka zachorowania na depresję. Dzienne zapotrzebowanie na magnez u osób dorosłych wynosi 400 mg. Większość tego pierwiastka magazynowa jest w kościach i mięśniach szkieletowych. Niedobory magnezu w diecie objawią się między innymi poprzez: uczucie zmęczenia i znużenia, drganie powiek, bolesne skurcze mięśni, wzmożone wypadanie włosów, problemy ze snem lub bóle głowy.

Wapń jest jednym z głównym składników budulcowych w organizmie człowieka, w kościach i zębach znajduję się go aż 99%. Pokazuję to jedną z najważniejszych funkcji tego minerału, mianowicie utrzymanie zdrowych kości i zębów oraz ich wzrost i rozwój. Oprócz tego Wapń w organizmie człowieka przyczynia się do odpowiedniego metabolizmu energetycznego i krzepnięcia krwi. Wspiera on również funkcjonowanie enzymów trawiennych i zachowanie prawidłowego przekaźnictwa nerwowego. Zapotrzebowanie na ten makroelement wzrasta wraz z rozwojem i wiekiem, dojrzewania stabilizuje się dopiero po zakończeniu okresu dojrzewania, znowu jego wzmożona dawka potrzebna jest dopiero na starość. Łamliwość kości, bóle mięśni, mrowienie kończyn, psucie się zębów, stany lękowe i osteoporoza to tylko kilka z przyczyn niedoborów Wapnia, więc dbajmy o to aby spożywać jego wystarczającą ilość.

Potas jest bardzo ważnych minerałem dla zdrowia i życia człowieka, odpowiada on za pomoc w prawidłowym funkcjonowaniu w tym przewodzeniu impulsów nerwowych. Poza tym wspiera on pracę mięśni, w tym serca i utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi. Niedobór potasu u człowieka powoduje zmniejszoną kurczliwość serca, osłabienie organizmu oraz mięśni gładkich i szkieletowych, grupą osób szczególnie na to narażonych są Ci którzy doświadczają ciągłego stresu.

Siarka to kolejny makroelement konieczny do tego aby człowiek mógł funkcjonować i cieszyć się z pełni życia. Jest to składnik: dwóch aminokwasów (metioniny i cysteiny), koenzymu A, insuliny, sulfolipidów, kwasu liponowego, mukopolisacharydów oraz biotyny i tiaminy. Siarka uczestniczy w budowie tkanki łącznej - kolagenu i chrząstki, paznokci, skóry, włosów. Oprócz tego siarka ma właściwości przeciwzapalne i antyoksydacyjne. Organicznym związkiem siarki jest MSM, który występuje w postaci bezbarwnego, bezwonnego proszku i jest dobrze wchłaniany przez organizm. Siarka (MSM) może przyczynić się do zmniejszenia dolegliwości bólowych stawów oraz pomóc w ich regeneracji.

Mikroelementy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu.

Na podobnej zasadzie jak w przypadku makroelementów, jednak jak mówi sama nazwa mikro (bardzo mało) - mikroelementy stanowią poniżej 0,01% masy ciała człowieka. Zapotrzebowanie na te pierwiastki w ciągu doby nie przekracza 100 mg, co w żadnym stopniu nie czyni ich mniej ważnymi. Mikroelementy są tak samo konieczne do życia wielu organizmów, w tym człowieka jak makroelementy, a ich niedobory mogą być równie groźne. Jeżeli nie dostarczymy ich odpowiedniej dawki z diety, to możemy również uzupełnić ich dzienne zapotrzebowanie stosując suplementów diety. Mikroelementami koniecznymi do dostarczenia z pożywienia są: Żelazo, Selen, Cynk, Jod, Miedź, Fluor, Mangan, Bor, Chrom, Kobalt i Molibden - to właśnie one zapewniają zdrowie dla naszego organizmu. Poznajmy więc właściwości, niektórych z nich.

Żelazo jest mikroelementem koniecznym dla prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Większość żelaza (około 70%) zawarte jest jest w hemoglobinie, pomaga ono w produkcji czerwonych krwinek oraz wcześniej wspomnianej hemoglobiny. Oprócz tego żelazo poprawia odporność, ma wpływ na zmniejszenie uczucia zmęczenia i znużenia, wspiera układ nerwowy i transport tlenu. Niedobór żelaza może skutkować słabą odpornością, obfitymi menstruacjami, obniżeniem poziomu sprawności fizycznej i przyswajania wiedzy.

Selen to bardzo ważny pierwiastek, który umożliwia odpowiednie funkcjonowanie organizmu. Szczególnie ważną rolą jaką pełni selen jest jego udział w poprawie odporności i pomoc w pracy tarczycy. Poza tym udowodniono, że Selen świetnie współpracuje z Witaminą E, przez co pomaga zachować zdrowe włosy i paznokcie oraz zmniejsza procesy starzenia się. Bierze on też udział w procesie spermatogenezy, poprawiając tym samym płodność u mężczyzn. Przekroczenie dawki 400 mikrogramów selenu na dobę może powodować zatrucie.

Cynk jest bardzo istotnym minerałem dla życia i zdrowia człowieka. Pełni on bardzo dużo funkcji, między innymi: bierze udział w metabolizmie makroskładników w tym węglowodanów i kwasów tłuszczowych, wspiera syntezę białka i utrzymanie prawidłowej równowagi kwasowo-zasadowej. Poza tym Cynk wspiera odporność, pracę narządów wzroku i układu nerwowego. Kolejną istotnymi funkcjami jakie pełni Cynk jest jego udział w procesie podziału komórek i zachowanie zdrowej skóry, włosów, paznokci oraz kości. Brak odpowiedniej dawki Cynku w diecie może zmniejszać odporność i upośledzać funkcjonowanie układu nerwowego, mięśniowego, hormonalnego i rozrodczego.

Jod jako niezbędny mikroelement w życiu człowieka uczestniczy w produkcji hormonów tarczycy oraz wspiera jej prawidłowe funkcjonowanie. Oprócz tego jod wspiera prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego w tym sprawuje pieczę nad funkcjami poznawczymi. Jod pomaga też zachować jędrna i gładka skórę, jak i ma również wpływ na prawidłowy metabolizm energetyczny. Na niedobór w szczególności narażeni są weganie. Zarówno jego deficyt, jak i nadmiar w diecie są szkodliwe. Objawami deficytu Jodu mogą być chociażby uczucie zmęczenia, przybieranie na wadze, czy sucha skóra.

Miedź jest niezbędnym składnikiem licznych enzymów, które biorą udział w przemianach tlenu. Miedź wzmacnia odponorść organizmu, chroni komórki przed stresem oksydacyjnym i jest niezbędnym składnikiem do syntezy hemu i metabolizmu żelaza. Poza tym wspiera pracę układu nerwowego oraz pigmentację skóry i włosów. Niedobory Miedzi objawiają się poprzez częste infekcje, kruche i łamliwe kości, problemy z koncentracja i pamięcią. Miedź jest minerałem, który można przedawkować jednak żeby do tego doszło trzeba byłoby spożyć jej ogromną ilość, objawia się to bólami brzucha, mięśni, mdłościami oraz zaburzeniem widzenia i wątroby.

Mangan jest mikroelementem występującym w ludzkim organizmie, który umożliwia jego prawidłowe działanie. W ludzkim ciele pełni takie funkcje jak: pomoc w pracy układu nerwowego, tworzeniu tkanek łącznych, ochrona komórek przed stresem oksydacyjnym i utrzymywanie zdrowych i silnych kości. Niedobór Manganu upośledza rozwój fizyczny, zaś jego nadmiar może przyczynić się do pogłębienia choroby Parkinsona i rozwoju demencji oraz schizofrenii.

Chrom jest niezbędny do odpowiedniego funkcjonowania organizmu ludzkiego. Minerał uczestniczy w metabolizmie makroskładników, wspiera utrzymanie właściwego poziomu glukozy we krwi. Chrom to składnik czynnika tolerancji glukozy. Niektóre badania wykazują, że suplementacja Chromem podnosi on wartość dobrego cholesterolu (HDL) i obniża poziom złego cholesterolu (LDL). Długotrwały niedobór chromu może prowadzić do choroby wieńcowej i pogorszenia metabolizmu aminokwasów. Oznakami niedostatku tego minerału mogą być zmęczenie, drażliwość i ból głowy.

Przyswajalność soli mineralnych.

Aby zadbać o prawidłową ilość składników mineralnych należy najpierw być świadomym jakie elementy mają wpływ na ich asymilację. Wchłanianie minerałów uwarunkowane jest od wielu czynników. Niektóre składniki odżywcze, w tym witaminy mogą przyspieszyć wchłanianie się minerałów. Do witamin pozytywnie wpływających na wchłanianie się minerałów możemy zaliczyć Witaminę C - poprawiającą przyswajanie żelaza i Witaminę D, która wspiera wchłanianie wapnia. Kolejnymi elementami wspierającymi asymilację minerałów będą: białko, enzymy i pH środowiska. Oprócz czynników wspierających wchłanianie sól mineralnych istnieją takie, które to utrudniają. Należą do nich: duża ilość błonnika w pożywieniu, fityniany, odczyn środowiska, kwas szczawiowy, nadmiar tłuszczu, oraz wzajemne proporcje między składnikami mineralnymi.

Niedobór minerałów w diecie oraz ich nadmiar.

Dobowe zapotrzebowanie na ilość spożywanych soli mineralnych przez człowieka jest bardzo różne i zależy od wielu czynników, między innymi od wieku, płci, stylu życia czy aktywności fizycznej. Oprócz tego na przykład kobiety w ciąży lub karmiące piersią potrzebują znacznie więcej składników odżywczych. Głównymi przyczynami niedoborów minerałów w diecie są: nieodpowiednie, nieurozmaicona żywienie, nudność, biegunka, wymioty, duża potliwość (np. ubytek soli w trakcie wysiłku fizycznego) oraz zmniejszone przyjmowanie płynów i ich nadmierne wydalanie. Gdy przyswajanie soli mineralnych przez organizm jest upośledzone lub gdy nie dostarczamy ich wystarczającej ilości podczas codziennej diety z pożywienia pojawiają się ich niedobory. W tym momencie z pomocą przychodzą nam suplementy, które można zakupić w naszym sklepie za pośrednictwem strony internetowej FalVita.pl. Kiedy więc wiemy, że brakuje nam wielu minerałów można wyposażyć się w kompleksem minerałów, dostępnym w naszym sklepie, natomiast gdy cierpimy na deficyt tylko jednego z nich należy przyjmować go pojedynczo lub w towarzystwie składników odżywczych, które mogą wesprzeć jego przyswajanie. Nadmiar wielu minerałów w diecie jest trudny do osiągnięcia, najbardziej jesteśmy narażeni na spożywanie zbyt dużej dawki Fosforu i Sodu, co może nieść ze sobą bardzo negatywne skutki. Nadmiar Fosforu sprawia, że składniki odżywcze (szczególnie wapń) są gorzej przyswajane. Oprócz tego może powodować porowatość kości, u dzieci nadpobudliwość, a nawet autyzm. Nadmiar Sodu ma swoją nazwę jest to Hipernatremia, która długo nieleczona najczęściej skutkuje zaburzeniem pracy serca i nadciśnieniem tętniczym.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl