Witamina C - naturalny przeciwutleniacz

Witamina C, inaczej mówiąc kwas askorbinowy oprócz witamin grupy B jest jedyną witaminą rozpuszczalną w wodzie. Witamina C w ciele człowieka wpływa na odporność organizmu, odpowiedni stan tkanki łącznej, przez swój udział w syntezie kolagenu - co sprawia, że jest bardzo ważna dla kości i stawów. Witamina C oprócz swojego wpływu na układ immunologiczny jest również silny przeciwutleniaczem, który skutecznie zwalcza wolne rodniki.

Właściwości witaminy C.

Witamina C czyli kwas askorbinowy jest witaminą rozpuszczalną w wodzie, bez niej ludzki organizm nie mógłby prawidłowo funkcjonować. W ludzkim ciele witamina ta nie jest magazynowana, jest bardzo nietrwała, dlatego też bardzo ważne jest, aby dostarczać jej odpowiednią ilość w postaci suplementu lub pożywienia. Witaminę C z pożywienia możemy czerpać z takich produktów jak papryka, owoce dzikiej róży, czarne porzeczki, natka pietruszki, truskawki, brukselka, kalafior, brokuł czy kiwi to właśnie te warzywa i owoce mają jej najwięcej, a popularne cytrusy nie są jej najlepszym źródłem. Ważnym jest też aby pamiętać o tym, że witamina ta jest wrażliwa na temperaturę, światło i powietrze. Co za tym idzie produkty podczas obróbki termicznej tracą nawet do 80% kwasu askorbinowego, z tej racji warto zacząć ją suplementować. Zalecana dzienna dawka witaminy C to ok 80 mg jednak jej zapotrzebowanie wzrasta w przypadku osób starszych, chorych, palących papierosy, narażonych na nadmierny stres, mających problemy z jelitami, intensywnie trenujących oraz kobiet w ciąży i karmiących piersią.

Witamina C i jej wpływ na odporność organizmu.

Każdy dobrze wie, że lepiej zapobiegać niż leczyć jednak duża część osób o tym zapomina, a reszta nie jest świadoma działania witaminy C. Kwas askorbinowy został okryty sławą substancji, która ma zwalczać infekcje podczas jej trwania lecz jego rola w tej kwestii jest zupełnie inna, bowiem jest on barierą na choroby i jego działaniem jest poprawienie ogólnej odporności organizmu, a nie walka z infekcją podczas jej trwania. Naukowcy dowiedli, że suplementacja witaminą C podczas przeziębienia nie skraca czasu jego trwania, ani nie łagodzi objawów. Z kolei przyjmowanie witaminy C na co dzień wzmacnia odporność, zmniejsza prawdopodobieństwo pojawienia się infekcji, a gdy już się pojawi jest ona krótsza i mniej intensywna. Efekt ten może być szczególnie odczuwalny u sportowców, ponieważ dostarczanie odpowiedniej dawki witaminy C przez osoby ciężko trenujące zmniejsza prawdopodobieństwo wystąpienia u nich przeziębienia, aż o 50%.

Wpływ witaminy C na organizm człowieka.

Rola Witaminy C nie kończy się na układzie odpornościowym, jest to mała część tego za co jest odpowiedzialny kwas askorbinowy w ciele człowieka. Jedną z ważniejszych funkcji witaminy C jest udział w syntezie kolagenu. Co za tym idzie wpływa ona na włosy czyniąc je elastyczne i mocne, utrzymuje skórę i paznokcie w dobrej kondycji, zabezpiecza tętnice i żyły przed niechcianymi zmianami, a u sportowców i nie tylko chroni ścięgna i chrząstkę stawową przed kontuzjami. Kolejnymi funkcjami witaminy C jest jej udział w metabolizmie energetycznym oraz pomoc w wchłanianiu się żelaza. Po za tym witamina C wspomaga prawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, zmniejsza uczucie zmęczenia i znużenia.

Niedobór kwasu askorbinowego - witaminy C.

W organizmie może objawiać się przez osłabioną odporność, bóle stawów, powolne gojenie się ran, nieodpowiednie zrastanie się kości, pękanie naczyń krwionośnych oraz prowadzić do szkorbutu. Witamina C nie jest toksyczna, jednak przyjmowana w dawce powyżej ok 1500 mg na dobę może powodować niepożądane efekty takie jak wymioty, bóle brzucha, nudności, biegunka i wysypka skórna.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl