Wapń na zdrowe kości i nie tylko.

Wapń jest głównym składnikiem mineralnym w organizmie człowieka. Jedną z kluczowych ról jaką pełni w naszym ciele ten pierwiastek jest dbanie o zdrowe kości oraz stawy, ponieważ jest ich materiałem budulcowym. Jednak pełni też szereg innych funkcji. Wapń wspomaga działanie układu nerwowego, przyczynia się do prawidłowej krzepliwości krwi oraz pracy serca. Dba o również o prawidłowe funkcjonowanie mięśni i może obniżać ciśnienie krwi. Wapń w tabletkach czy proszku często występuje z Witaminą D, która skutecznie poprawia jego skuteczność i działa synergicznie.

Wapń w organizmie człowieka.

Wapń to bez wątpienia niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu makroelement. Całkowita zawartość Wapnia w ciele człowieka wynosi około 1,5% masy ciała. Pierwiastek ten w 99% znajduje się w kościach i zębach. Kości są magazynem Wapnia krążącego w płynach pozakomórkowych, który pomaga utrzymać stałe tego pierwiastka we krwi. Pozostała, zjonizowana ilość Wapnia występuje w tkankach miękkich i płynach ustrojowych. Aby Wapń wchłaniał się prawidłowo i był w pełni wykorzystywany należy spożywać odpowiednie dawki witaminy D oraz witaminy K2, które to umożliwią. Warto podkreślić, że w Polsce aż 90% społeczeństwa ma niedobory Witaminy D3 co u niektórych może bezpośrednio przyczyniać się do niedoborów Wapnia. Istotną rolę w zachowaniu prawidłowej gospodarki wapniowej pełni również odpowiedni stosunek Wapnia do Fosforu w diecie.

Właściwości Wapnia.

Badania naukowe wielokrotnie podkreśliły znaczenie Wapnia dla układu szkieletowego. Więc jak wiadomo podstawową funkcją Wapnia w ciele człowieka jest to, że pierwiastek ten pełni rolę materiału budulcowego dla naszych kości i zębów. Jego rola w tej kwestii wygląda tak, że przez udział w składzie strukturalnym tkanki kostnej pomaga utrzymać gęstość kości. Co więcej tkanka kostna jest cały czas budowana przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego poziomu Wapnia we krwi. Rola tego pierwiastka nie kończy się jednak na kościach i zębach. To między innymi Wapń reguluje układ nerwowy, wspierając przekazywanie impulsów nerwowych. Oprócz tego przyczynia się do odpowiedniej pracy serca i krzepnięcia krwi. Wapń ma swój udział w utrzymaniu odpowiedniego metabolizmu energetycznego i pomaga w działaniu enzymów trawiennych. Ponadto to Calcium (z łacińskiego Wapń) pomaga w odpowiednim funkcjonowaniu mięśni, ma znaczenie w obniżaniu ciśnienia krwi oraz uczestniczy w procesie podziału komórek.

Niedobór Wapnia - Hipokalcemia.

Główna przyczyna niedoboru Wapnia to dostarczanie go w niewystarczającej ilości do organizmu. Problem z reguły leży po stronie diety ubogiej w ten minerał. Inny powodem może być obecność w diecie produktów mających w składzie substancje upośledzających wchłanianie Wapnia przez organizm. Składnikami destabilizującymi wchłanianie żelaza są: fityniany (strączki, płatki owsiane), szczawiany(rabarbar, szpinak, szczaw), fosfor, magnez i sól. Choroby takie jak wrzody, celiakia również mogą zmniejszać wchłanianie żelaza. Problem może leżeć też po stronie zaburzeń mechanizmów, które regulują gospodarkę Wapniową. Jednym z takich powodów jest niedobór witaminy D3. Do Hipokalcemii, bo tak nazywany jest przewlekły niedobór Wapnia może przyczyniać się też spożywanie leków na zgagę, diuretyków pętlowych i zażywanych podczas osteoporozy bisofonianów.

Niedobór Wapnia - czym się objawia?

Przy niewielkim niedoborze Wapnia zazwyczaj nie pojawiają się żadne objawy. Jednak gdy poziom Wapnia znacznie spadnie wówczas działanie całego organizmu zostaje zaburzone, głównie układ mięśniowy i nerwowy. Symptomy wskazujące na niedobór pojawiają się gdy poziom Wapnia spadnie poniżej 9 mg/l. Wtenczas zaczynamy odczuwać ból mięśni i stawów, większe zmęczenie, widoczne jest osłabienie się kondycji skóry, włosów i paznokci oraz występują różne mimowolne ruchy. Duży niedobór Wapnia objawia się skurczami mięśni, drętwieniem i mrowieniem kończyn, napadami duszności, a nawet problemami z przełykanie spowodowanymi skurczem mięśni gardła i przełyku. Oprócz tego wzrasta ryzyko schorzeń uzębienia i złamań kości. Zaburzenia mineralizacji kości, które u dzieci prowadzą do krzywicy, a u dorosłych do osteoporozy to kolejny skutek niedoboru. Niedobory Wapnia mogą objawiać się też dysfunkcją układu nerwowego i problemami z krzepliwością krwi co prowadzi do krwotoków z nosa i siniaków. Jednym z poważniejszych przyczyn niedoborów Wapnia jest wystąpienie tężyczki, która daje się we znaki niekontrolowanymi, silnymi skurczami mięśni.

Źródło Wapnia w diecie.

Wapń w diecie głównie możemy czerpać z nabiału, tam znajduję się go najwięcej. Mleko oraz jego przetwory (kefir, mleko, ser żółty, jogurt) to najlepsze źródła tego pierwiastka. Należy jednak pamiętać o tym, że sery żółte mają w sobie spore ilości cholesterolu i nie są to produkty, na których powinna bazować nasz dieta. Natomiast mleko jest dobry wyborem, ponieważ ma odpowiedni stosunek Wapnia i Fosforu. Wysoka przyswajalność Wapnia z nabiału jest związana z tym, że produkty te zawierają laktozę, która zwiększa jego wchłanialność. Dużo osób cierpi jednak na nietolerancję laktozy lub białka krowiego mleka i jest zmuszona do zrezygnowania z takowych produktów. Weganie i wegetarianie również muszą szukać innych źródeł Wapnia. Jeżeli z różnych powodów nie możemy spożywać nabiału dobrą alternatywą będą wówczas takie produkty jak: pistacje, migdały, orzechy laskowe, suszone figi, natka pietruszki, boćwina, otręby owsiane. Co ważne przyswajalność Wapnia z diety wynosi jedynie od 10 do 40% uzależnione jest to od jego składu. Jeśli nie jesteśmy w stanie dostarczyć odpowiedniej ilości Wapnia z pożywienia wówczas z pomocą przychodzą nam suplementy diety.

Zapotrzebowanie na Wapń.

Wiek, płeć oraz warunki fizjologiczne to czynniki, które wpływają na zapotrzebowanie Wapnia. Niemowlęta do 6 miesiąca życia powinny spożywać do 200 mg Wapnia, zaś te do 1 roku życia 260 mg. Dzieciom do lat 3 zaleca się podawanie dawki rzędu 700 mg, a tym 9 roku życia 1000 mg. Dzieci i młodzież do 18 roku życia powinny spożywać najwięcej Wapnia bo aż 1300 mg. Mężczyzną przed 65 rokiem życia rekomenduję się dawki Wapnia rzędu 1000 mg, a po ukończeniu tego roku 1200 mg. Kobiety do 50 lat powinny spożywać 1000 mg, a po ukończeniu tego wieku 1200 mg Wapnia. Kobietom ciężarnym i karmiącym piersią poniżej 19 lat zaleca się dawkę wapnia wynoszącą 1000 mg, a starszym 1300 mg.

Wapń suplement.

Wapń lub jak kto woli Calcium, często możemy spotkać się z nazwą Wapno (jest to mleczan wapnia, który przez wielu nazywany jest właśnie Wapnem) w postaci suplementu to świetne rozwiązanie gdy z różnych przyczyn nie możemy dostarczyć prawidłowej dawki tego pierwiastka z diety. Co więcej warto podkreślić, że wchłanialność Wapnia z pożywienia oscyluje w granicach 10-40%, to może być kolejny powód dlaczego decydujemy się na suplementację Wapniem. Najczęściej suplement Wapnia występuje z dodatkiem różnych substancji, które wpływają korzystnie na jego absorpcję, z reguły jest to witamina C i witamina D. Wapń w połączeniu z witaminą D możemy spotkać, np w suplemencie F-CALCIUM D3. Wapń w tabletkach lub proszku często występuje też w połączeniu z Magnezem. Makroskładniki te nie wchodzą ze sobą w interakcję, lecz mają synergiczne działanie. Magnez+Wapń poprawiają między innymi mineralizację kości. Wapń tabletki, proszek lub kapsułki to trzy najczęściej spotykane formy tego pierwiastka w suplementach, jednak możemy jeszcze spotkać Wapno do picia. Stosując, np. Wapń w tabletkach i utrzymując jego prawidłowe stężenie w organizmie możemy zauważyć poprawę w krzepliwości krwi, zdrowszych zębach, mocniejszych kościach, lepszej jakości snu, nastroju czy chociażby lepszego odprężenia. Stosowanie suplementów Wapnia może także przyczynić się do obniżenia ciśnienia tętniczego. Reakcje alergiczne to kolejny zapalni, przez który wiele osób sięga po Wapno do picia. Wapno na alergie jest bardzo popularne w świecie osób uczulony, jednakże nie ma udowodnionego działania.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl